System Edukacji PUS (Pomyśl – Ułóż – Sprawdź) to system, który łączy naukę, zabawę i samokontrolę. Stanowi on skuteczną pomoc w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszerza i utrwala wiedzę rozwijając aktywność poznawczą dziecka w procesie samokształcenia. Uczy wytrwałości w dążeniu do celu. Służy do nauki, zabawy i terapii zarówno indywidualnej, jak i grupowej. Sprawdza się w przedszkolu, w szkole i w domu.
Zabawa z PUS-ami
polega na rozwiązywaniu zadań zawartych w książeczkach i jednoczesnym układaniu klocków w zestawie kontrolnym. Po zakończeniu zadania dziecko samo sprawdza, czy odpowiedź ułożona z klocków jest poprawna i zgodna z wzorem kontrolnym pokazanym w książeczce przy rozwiązywanym zadaniu.
System Edukacji PUS
obejmuje ponad 130 książeczek o różnej tematyce, zawierających zadania i ćwiczenia o różnym poziomie trudności.
Jak je wybierać, aby trafić w zainteresowania i możliwości dziecka? Aby pobudzić jego zainteresowania i zachęcić do samodzielnego rozwiązywania zadań?
Zawsze należy wziąć pod uwagę etap rozwoju, na jakim w danym momencie dziecko się znajduje; niekoniecznie trzeba kierować się jego wiekiem. Są przecież 4-latki, które potrafią czytać albo sprawnie liczyć, ale są i 8-latki, które z czytaniem mają problemy, a skupienie się na zadaniu arytmetycznym sprawia im spore trudności. Dlatego wybierając książeczki PUS nauczyciel lub rodzic powinien kierować się znajomością dziecka i wiedzą o tym, w jakim stopniu rozwinięte są u niego poszczególne umiejętności.
Dla łatwiejszego rozeznania
w poziomie trudności książeczek występują one w dwóch formatach: podłużnym i tzw. zeszytowym. Książeczki podłużne są generalnie adresowane do dzieci młodszych – przedszkolaków, a książeczki w formacie zeszytowym kierowane są do dzieci starszych – uczniów.
Książeczki różnią się
nie tylko formatem, ale także kolorami okładek. Książeczki w okładkach zielonych służą do ćwiczenia sprawności językowych:
- znajomość liter,
- nauka czytania,
- czytanie ze zrozumieniem,
- ortografia,
- gramatyka
Książeczki w okładkach niebieskich to książeczki matematyczne, a te z okładkami pomarańczowymi wspierają rozwój koncentracji i logicznego myślenia. Sporadycznie pojawiają się książeczki z okładkami w innych kolorach, nie mających odniesienia do treści i poziomu trudności; należy wówczas kierować się podtytułem znajdującym się na okładce.
Numery na okładkach książeczek oznaczają kolejny tytuł w mini serii (np. “Dla przedszkolaków 1” i “Dla przedszkolaków 2”).
W przypadku wątpliwości co do poziomu trudności poszczególnych tytułów, warto skontaktować się z naszym Biurem Obsługi Klienta, które doradzi i podpowie, jakie tytuły wybrać.
Wielką zaletą
Systemu Edukacji PUS jest rozwijanie samodzielności dziecka. Oczywiście, możemy pozwolić dziecku na nią po zaznajomieniu go ze sposobem rozwiązywania zadań. Kiedy jednak dziecko zna już schemat działania, może samodzielnie wybierać:
- książeczki, czyli tematy i zagadnienia, które są dla niego interesujące,
- ćwiczenia, które w danym momencie chce rozwiązywać,
- liczbę ćwiczeń do rozwiązania w jednym bloku.
Tak rozwijana samodzielność i poczucie sprawczości zaowocuje w niedalekiej przyszłości samodzielnym poszukiwaniem nowych, trudniejszych już tematów i zagadnień, które dziecko będzie chciało zgłębiać. Będzie ono samodzielnie poszukiwało najciekawszych dla siebie form i sposobów zarówno pozyskiwania, jak i utrwalania wiedzy. Doświadczenie i liczne badania naukowe dowodzą, że jest to najskuteczniejszy sposób nauki. Warto więc od najwcześniejszych lat wskazywać go dziecku i go do niego zachęcać. Dzięki temu utrwali ono dobre nawyki i będzie działać zgodnie z własną wewnętrzną motywacją. Przyniesie to dobre efekty również w życiu dorosłym.
Prezentacje Systemu PUS
znaleźć je można na blogach: