Seria PUS do ORM z nowymi książeczkami
Seria PUS do ORM z nowymi książeczkami
Seria PUS do ORM (opóźnionego rozwoju mowy) z nowymi książeczkami – właśnie weszła do sprzedaży część 3. i 4. tej serii. Przypominamy, że seria została opracowana przede wszystkim z myślą o tych dzieciach, którym nauka mówienia sprawia problem i którym z trudem przychodzi wymówienie pierwszych słów.
Seria PUS do ORM z nowymi książeczkami
Głównym założeniem tej serii jest poznawanie i utrwalanie wymowy podstawowych słów, z którymi dziecko ma do czynienia na co dzień. Zawarte w książeczkach polecenia sformułowane są w taki sposób, aby prowokować dziecko do odpowiedzi i reakcji werbalnej. W zadaniach opieramy się na słowach jedno- i dwusylabowych. Dzieciom łatwo je zapamiętać i skojarzyć z przedmiotami, które znają z codziennego życia.
W ten sposób zaczynamy od nauki prostych rzeczowników i czasowników, a następnie przechodzimy do budowania prostych zdań. Taki sposób nauki przypomina naturalny proces nabywania mowy.
Opóźniony rozwój mowy
Wszystkie książeczki tej serii ułożono zgodnie z zasadą stopniowania trudności, czyli od rzeczy łatwiejszych do trudniejszych. Dotyczy to zarówno materiału wyrazowego wykorzystanego w ćwiczeniach, jak i rodzaju zadań.
Nie określamy wieku dzieci, do których są one skierowane. Stawiamy bowiem na indywidualny poziom rozwoju i możliwości dziecka. Ćwiczenia skonstruowano tak, żeby były one ciekawe dla wszystkich dzieci, nie tylko dzieci z ORM.
Warto dysponować
całą serią książeczek do ORM, ponieważ w kolejnych częściach znajdują się słowa i przykłady zadań, które wprowadzono już w poprzednich częściach. Dzięki temu dzieci mają sposobność do wielokrotnego powtarzania i utrwalania nowych słów w nowych przykładach i kontekstach. A wszystko to w formie dobrej, angażującej zabawy.
PUS-owe innowacje
Zupełnie nowym elementem książeczek do ORM, który nie pojawił się jeszcze nigdy wcześniej, są dodatkowe karty, wydrukowane na sztywnym papierze. Znajdują się na nich wraz z podpisami wszystkie obrazki, z jakimi dziecko spotka się rozwiązując ćwiczenia w poszczególnych książeczkach. Wszystkie wyrazy zarówno na kartach, jak i w książeczkach zostały napisane dużymi drukowanymi literami, co umożliwia i ułatwia wczesną naukę czytania.
Te dodatkowe ruchome elementy są pomocą w rozwiązywaniu ćwiczeń, jak również w nauce nowych słów; mogą być także klasycznymi zakładkami do książek.
Książeczki PUS do opóźnionego rozwoju mowy
służyć mogą również do doskonalenia:
- koncentracji,
- kojarzenia i logicznego myślenia,
- wczesnej nauki czytania.
Opóźniony rozwój mowy
Książeczki z tej serii sprawdzą się zarówno w specjalistycznych gabinetach logopedycznych i terapeutycznych, jak i w zwykłych domowych zabawach. Mogą sięgać po nie osoby pracujące z dziećmi z ORM, ale także rodzice, którzy poprzez dodatkowe zajęcia w domu chcą wspierać swoje dziecko w procesie terapii ORM i w nabywaniu umiejętności werbalnego komunikowania się.
Seria PUS do ORM
docelowo składać się będzie z 5 części. Obecnie w sprzedaży dostępne są cztery:
- ORM 1. Pierwsze słowa: osoby, rodzina
- ORM 2. Pierwsze słowa: zwierzęta
- ORM 3. Pierwsze słowa: zabawki
- ORM 4. Pierwsze słowa: jedzenie
W opracowaniu jest część 5, która będzie się opierać na podstawowych czasownikach.
Opóźniony rozwój mowy
Autorką nowych książeczek PUS jest Dominika Czachorowska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, pedagog, logopeda. P. Dominika prowadzi w Elblągu własny gabinet logopedyczny pod nazwą LogoSłowo. Jest również autorką poczytnego bloga logopedycznego o tej samej nazwie. Należy także do grona Partnerów PUS.